ساده بگویم: سال چهارم به من خوش گذشت!

ساده بگویم: سال چهارم به من خوش گذشت!

ساده بگویم: سال چهارم به من خوش گذشت!
ساده بگویم: سال چهارم به من خوش گذشت!
جایگاه شما !

 

 

  هفته نامه خبری و اطلاع رسانی پیک سنجش  :

سال‌هاست که با رتبه‌های برتر مصاحبه می‌کنم. بعضی از رتبه‌های برتر علاوه بر درسخوان بودن و پشتکار داشتن که در بین تمام این عزیزان  مشترک است، ویژگی خاصی دارند که سخنانشان در ذهنت حک می‌شود و از گفت و گو با آنها بهره‌ای بسیار می‌بری. امید شمس‌اللهی، رتبه سوم گروه علوم انسانی آزمون سراسری 93 ، یکی از همین افراد است؛ جوانی که آرامش خاطر و سهل گیری‌اش بی‌شک یکی از رموز موفقیت او بوده است. او برخلاف تعداد قابل توجهی از داوطلبان که کنکور را سخت و دشوار و موفقیت را غیر قابل دسترس می‌دانند، معتقد است که رسیدن به رتبه‌ای برتر، کار سختی نیست و حتی سال چهارم را سالی خوب با هدفی روشن و مشخص می‌داند.
گفت و گوی دوستانه‌ای با این دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران داشتیم که نظر شما را به آن جلب می‌کنیم:
* آقای شمس اللهی! چه شد که با دیپلم ریاضی فیزیک در آزمون علوم انسانی شرکت کردید؟
امید شمس اللهی: سال سوم بعد از قبولی در المپیاد ادبی، متوجه شدم که به رشته علوم انسانی علاقه‌مندم؛ در نتیجه، اواخر شهریور سال  گذشته از رشته ریاضی فیزیک به رشته علوم انسانی تغییر رشته دادم.
*آخر شهریور برای تغییر رشته خیلی دیر نیست؟
امید شمس اللهی: می‌دانستم که تغییر رشته، زمینه مناسبی در کنکور علوم انسانی دارد و تازه 9 ماه هم وقت برای رسیدن به آمادگی لازم داشتم.
* چرا از اول وارد رشته علوم انسانی نشدید؟
امید شمس اللهی: به ریاضی هم علاقه داشتم، اما همان طور که گفتم، بعد از شرکت در المپیاد ادبی و کسب مدال نقره این المپیاد تصمیم گرفتم که در رشته حقوق ادامه تحصیل بدهم؛ برای همین رشته علوم انسانی را انتخاب کردم .
*شما می گویید 9 ماه تا کنکور وقت داشتید؛ اما شما باید در این مدت، علاوه بر مطالعه دروس سال چهارم، درس‌هایی را که در سال های گذشته نخوانده بودید، مطالعه می‌کردید؛ یعنی باید علوم اجتماعی سال دوم و سوم، جغرافیای سال سوم، تاریخ سال دوم، تاریخ ادبیات سال دوم و سوم، آرایه‌های ادبی سال سوم، روان‌شناسی، اقتصاد، فلسفه و منطق و ریاضی سال سوم را طوری مطالعه می‌کردید که بتوانید سؤال‌های تفهیمی آزمون سراسری را پاسخ دهید؛ چطور این کار را کردید؟
امید شمس اللهی: درس‌های مرتبط با ادبیات یعنی تاریخ ادبیات و آرایه‌های ادبی را برای المپیاد ادبی مطالعه کرده بودم. مابقی درس‌ها را هم خواندم. به نظر من که کار سختی نبود و به سایر داوطلبانی که علاقه‌مند به رشته علوم انسانی هستند هم پیشنهاد می‌دهم که اگر پشتکار دارند، این کار را انجام دهند؛ چون کار سختی نیست.
*برای مطالعه تمام این دروس، روزی چند ساعت مطالعه می‌کردید؟
امید شمس اللهی: بستگی داشت. روزهایی پیش می‌آمد که هیچ نمی‌خواندم و بعضی از روزها هم 7 ساعت درس می‌خواندم؛ در کل هیچ وقت بیشتر از 7 ساعت در روز درس نخواندم.
*و با این وجود، رتبه سوم علوم انسانی را کسب کردید . این برای من خیلی جالب است.
امید شمس اللهی: ببینید مطالعه  بعضی از درس‌ها مثل علوم اجتماعی کار سختی نیست؛ کتاب‌های علوم اجتماعی دوم و سوم حجم کمی دارند و راحت می‌شود که آنها را در مدتی کوتاه مطالعه کرد؛ البته مطالعه دروسی مثل تاریخ یا جغرافیا وقت‌گیر است؛ اما من تاریخ را مثل یک کتاب داستان می‌خواندم؛ البته چون مطالب آن فرّار است، اوایل کار در آزمون‌های آزمایشی درصد خوبی کسب نمی‌کردم؛ اما آن قدر از رویش خواندم تا بالاخره آن را حفظ شدم و درصدم هم بالا آمد.
*گفتید که سال سوم در المپیاد ادبی شرکت و مدال نقره هم کسب کردید . تا جایی که من می‌دانم، المپیاد ادبی برای دانش آموزان علاقه مند به ادبیات است؛ اما شما در نهایت رشته حقوق را به عنوان رشته دانشگاهی  خود انتخاب کردید؛ چرا ؟
امید شمس اللهی: هدف من از تغییر رشته، ادامه تحصیل در رشته حقوق بود. حقوق برای من یک بسته کامل است و به آن علاقه‌مندم و علاقه را هم نمی‌شود توجیه کرد.
*قبول دارم؛ اما حتماً ادبیات را نیز دوست داشتید که در المپیاد ادبی شرکت کردید؛ حالا به اندازه حقوق به آن علاقه ندارید؛ درست است ؟
امید شمس اللهی: بله، همین طور است.
*پس چرا ادبیات عمومی را در آزمون سراسری فقط 50 درصد زدید؟ این درصد برای رتبه سوم کنکور سراسری که المپیادی هم بوده ، خیلی کم است.
امید شمس اللهی: از ابتدا روی لغات و تاریخ ادبیات کتاب‌های ادبیات عمومی وقت نگذاشتم و مطالعه نکردم و تصمیم داشتم که در کنکور هم این سؤال ها را جواب ندهم و همین کار را هم کردم؛ چون فکر می‌کنم که این سؤال‌‌ها خیلی وقت‌گیر است؛ بخصوص سوال های مبحث لغت که با ریسک هم همراه است .
*اما گفتید که کتاب‌های تاریخ ادبیات را مطالعه می‌کردید؟
امید شمس اللهی: بله، تنها مبحثی که از ادبیات می‌خواندم، تاریخ ادبیات تخصصی بود.
*یعنی عروض و قافیه یا سبک شناسی و نقد ادبی را مطالعه نمی‌کردید؟
امید شمس‌اللهی: عروض و قافیه را سر کلاس همراه با دبیرمان یاد می‌گرفتم و تست می‌زدم. نقد ادبی و سبک‌شناسی را هم برای سال چهارم و امتحان نهایی مطالعه کردم. مطالعه  خاصی برای کنکور نداشتم.
*شما سال سوم رشته ریاضی بودید و در این سال هم در المپیادی شرکت کردید که مرتبط با رشته درسی شما نمی‌شد و در عین حال باید برای امتحانات نهایی نیز آماده می‌شدید؛ درست است؟
امید شمس اللهی: به نظر من سال سوم  یک دانش آموز کار زیادی ندارد و وقت آزادش زیاد است؛ پس وقت برای مطالعه دروس المپیاد وجود دارد . تیم المپیاد ادبی هم از مرحله دوم شامل دو گروه می‌شود: یک گروه دانش‌آموزان علوم انسانی هستند که در نهایت 12 نفر آنها می‌توانند طلا بگیرند و گروه دوم دانش‌آموزان رشته‌های دیگر هستند و منوط بر اینکه نمراتشان از آخرین فرد گروه علوم انسانی که مدال طلا گرفته است، کمتر نباشد مدال طلا خواهند گرفت؛ البته فقط به شش نفر از گروه دانش آموزان سایر رشته‌ها طلا داده می‌شود که من جزو شش نفر اول نبودم و در نتیجه نقره گرفتم.
*برگردیم سراغ آزمون سراسری و نحوه مطالعه شما برای دروس این آزمون؛ به درس ادبیات اشاره کردید، عربی را چطور مطالعه می‌کردید؟
امید شمس اللهی: عربی‌ام خوب بود. سال چهارم هم دبیرمان تمام تست‌های سراسری و آزاد 10 سال اخیر را سر کلاس می‌آوردند و هر جلسه دو سری کامل تست می‌زدیم و ایشان هر تستی را که می‌دیدند  مشکل است، توضیح می‌دادند و قواعد عربی مرتبط با آن سؤال را دوره می‌کردند.
*معارف اسلامی ؟
امید شمس اللهی: برای معارف اسلامی کار خاصی نکردم؛ فقط چندین بار شاید شش یا هفت بار کتاب‌ها را خواندم. به نظر من موفقیت در  آزمون معارف اسلامی بستگی به نوع سؤال‌ها دارد و نه دانش شما از این درس؛ یعنی امکان دارد که شما به درس معارف اسلامی خیلی مسلّط باشید؛ اما به دلیل پیچیدگی بسیار سؤال‌های این درس نتوانید درصد خوبی کسب کنید.
*زبان خارجی؟
امید شمس اللهی: از سال دوم راهنمایی شروع به دیدن فیلم‌های سینمایی به زبان اصلی کردم. اوایل با زیرنویس فارسی می‌دیدم و بعدها با زیر نویس انگلیسی و در نهایت بدون زیر نویس می‌دیدم و همین طور بود که زبانم خوب شد.
*حتماً با ریاضی مشکلی نداشتید؟
امید شمس اللهی: سر کلاس زمانی که دبیر درس می‌داد گوش می‌دادم و تست می‌زدم.
*اقتصاد چطور؟
امید شمس اللهی: اقتصاد درس خوبی است و اگر کتاب را بخوانی و تست‌های کنکورهای سال های پیش را بزنی، می‌شود بالای 80 درصد آورد.
*به علوم اجتماعی و تاریخ و جغرافیا  اشاره‌ای کردید؛ با فلسفه و منطق چه کردید؟
امید شمس اللهی: برای این درس باید خیلی تست زد و البته باز هم نمی‌شود روی رتبه این درس حساب باز کرد. من وقتی از جلسه کنکور بیرون آمدم اگر به من می‌گفتند که فلسفه و منطق را منفی زدی، تعجب نمی‌کردم؛ چون نمی‌شود با اطمینان گفت که به سؤال‌ها پاسخ صحیح دادم یا خیر؛ در واقع از دو اشتباهی که در ریاضی کردم، بیشتر تعجب کردم تا اینکه از فلسفه درصد منفی می‌گرفتم.
*روان‌شناسی؟
امید شمس اللهی: چون از زیست‌شناسی خوشم نمی‌آید، با مباحثی که به فیزیولوژی برمی‌گشت، مشکل داشتم؛ اما در نهایت به این فصل‌ها  هم با تست زدن زیاد مسلط شدم.
*هنگام درس خواندن برای اطلاع از زمان مفید مطالعه تان از کورنومتر استفاده می‌کردید؟
امید شمس اللهی: نه، از کورنومتر استفاده نمی‌کردم. برنامه من این نبود که برای مثال، یک ساعت تاریخ بخوانم؛ بلکه با خودم می‌گفتم که باید این 100 صفحه را بخوانم و تست بزنم و هر چقدر هم طول بکشد، مهم نیست.
*100صفحه مطالعه در یک روز ؟!
امید شمس اللهی: بله، ترجیح می‌دادم که چهار بار در طول هفته یک درس را سریع بخوانم تا یک بار آن را دقیق مطالعه کنم.
*اما بعضی از درس‌ها یا مباحث، بیش از سریع خوانی نیاز به مطالعه عمیق و دقیق دارد.
امید شمس اللهی: درباره آنها تصمیم می‌گرفتم که چه کنم؛ برای مثال، درباره لغات ادبیات تصمیم گرفتم که آنها را نخوانم و همین کار را هم کردم.
*دوران تعطیلات نوروز چه کردید؟
امید شمس اللهی: در مدرسه، اردوی مطالعاتی داشتیم و برنامه بر این اساس بود که روزی 8 الی 9 ساعت درس بخوانیم؛ اما من زمان استراحت بیشتری برای خودم گذاشته بودم و در نهایت 7 ساعت درس می‌خواندم. بعد از تعطیلات نوروزی هم، همزمان با آزمون‌های جامع سنجش، همه دروس را دوره کردم.
*والدینتان از نحوه مطالعه شما راضی بودند؟
امید شمس اللهی: در این زمینه نظری نمی‌دادند و در کل به رتبه یا درصدهایم در آزمون‌‌های آزمایشی کاری نداشتند و مطمینم که حتی اگر رتبه‌ام در آزمون سراسری 100 می‌شد، خرده نمی‌گرفتند؛ البته  باید بگویم که من در حد ضرورت مطالعه می‌کردم، ولی معتقدم که ساعت مطالعه وقتی از یک حدی بالا می‌رود بی‌فایده است و یادگیری انجام نمی‌گیرد و فقط کمیت مطالعه بیشتر می‌شود.
*می‌شود تحصیلات والدینتان را بگویید؟
امید شمس اللهی: هر چند که معتقدم تحصیلات والدین نقشی در موفقیت یا عدم موفقیت یک داوطلب ندارد، اما پدرم دکتری برق دارند و استاد دانشگاه هستند و مادرم کارشناسی‌ارشد زبان فرانسه هستند.
*تغذیه‌تان در سال آخر چگونه بود؟
امید شمس اللهی: شکل خاصی نبود؛ مگر کنکور برای بچه‌ها برنامه غذایی خاص ارایه می‌دهد؟!
*ورزش چطور؟ سال آخر ورزش می‌کردید؟
امید شمس اللهی: مثل سال‌های گذشته ورزش نمی‌کردم؛ اما هفته ای یک یا دوبار به یک سالن ورزشی می‌رفتم و فوتبال بازی می‌کردم. گاهی هم والیبال بازی می‌کردم.
*فکر می‌کنید که نیایش چقدر در موفقیت یک داوطلب می‌تواند نقش داشته باشد؟
امید شمس اللهی: نیایش به طور مستقیم روی فرد اثر می‌گذارد و به انسان روحیه می‌دهد؛ در ضمن حس این که خداوندی توانمند حاضر و ناظر بر توست و نتیجه کارهایت را می‌بیند، آرامش بخش است.
*روز آخر پیش از آزمون چه کردید؟
امید شمس اللهی: شب قبل از کنکور کار خاصی نکردم؛ اما چون سه هفته آخر مانده به کنکور، تاریخ سال سوم را نرسیدم که دوره کنم و بعضی از مطالبش را یادم رفته بود و شب قبل از کنکور  یادم افتاد که مدتی است این کتاب را دوره نکرده‌ام، برای همین صبح روز کنکور ساعت 4 صبح بلند شدم و تاریخ سال سوم را یک بار دیگر خواندم!
*صبح زود بیدار شدید و یک بار دیگر یک کتاب را دوره کردید؟! فکر نکردید که شاید ذهن یا چشمتان خسته شود یا دچار اضطراب شوید؟
امید شمس اللهی: تاریخ مثل کتاب داستان است؛ می‌شود دراز کشید و آن را خواند. من که مشکلی پیدا نکردم .
*آقای شمس‌اللهی! نگاهتان به سال چهارم چگونه است؟ به عبارت دیگر، اکنون که این سال را پشت سر گذاشته‌اید، چه ذهنیتی نسبت به آن دارید؟
امید شمس‌اللهی: سال چهارم سال خوبی بود. ساده بگویم: به من خوش گذشت! چون نسبت به سال‌های تحصیلی گذشته، هدف مشخص است و قرار است که دانش آموز برای یک آزمون تستی خود را آماده کند. من هم با آزمون های تستی راحت‌ترم؛ برای اینکه جواب مشخصی دارد و طراح سؤال، هدف و نظرش را در یک گزینه بیان کرده است و قرار نیست که مصحح با نظر شخصی خودش آن را تصحیح کند.
*در آخر لطفاً درصدهایتان را در آزمون سراسری و معدل کتبی نهایی خود را بگویید .
امید شمس‌اللهی:
ادبیات فارسی عمومی7/50، عربی عمومی100، معارف اسلامی 68، زبان خارجی 7/94، ریاضی 7/86، اقتصاد 100 ، ادبیات فارسی اختصاصی 6/95 ، عربی اختصاصی 7/86، تاریخ و جغرافیا 4/73 ، علوم اجتماعی  4/73، فلسفه و منطق 4/69، روان‌شناسی 7/66 .
معدل کتبی دیپلم 29/19 بود.

* از گفت و گوی صمیمانه‌ای که با ما داشتید، متشکریم.

 


پنجشنبه 08 آبان 1393

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
اردوی نوروزی کنکور 1400
رادیو | همشاگردی
همایشات و کارگاه های کشوری
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 231
    کل نظرات : 3
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 34
    تعداد اعضا : 125
  • کاربران آنلاین
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 861
    بازديد ديروز : 514
    بازديد کننده امروز : 318
    بازديد کننده ديروز : 210
    گوگل امروز : 0
    گوگل ديروز: 7
    بازديد هفته : 11,878
    بازديد ماه : 11,878
    بازديد سال : 137,023
    بازديد کلي : 439,891
  • اطلاعات شما
  • آي پي : 3.137.161.132
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :