هفته نامه پیک سنجش

هفته نامه پیک سنجش

هفته نامه پیک سنجش
هفته نامه پیک سنجش
جایگاه شما !

در ادامه بحث خود در اين ستون، که به منظور راهنمايي داوطلبان مجاز به انتخاب رشته تحصيلي آزمون سراسري سال جاري تقديم خوانندگان عزيز مي‌شود، به رشته‌هاي تحصيلي و ابزارهاي شناخت آنها خواهيم پرداخت.

در اين مرحله، داوطلب بايد نسبت به شناخت صحيح و واقع‌بينانه از رشته‌هاي دانشگاهي مرتبط با گروه يا گروه‌هاي آزمايشي آزمون سراسري که در آن شرکت کرده است، اقدام نمايد تا، ضمن کسب آگاهي لازم و اطلاعات کافي در زمينه رشته‌هاي مورد نظر، با آمادگي کامل و به دور از هرگونه هيجان ممکن، اقدام به انتخاب رشته‌هاي تحصيلي در موعد مقرر نمايد.

زیست شناسی یکی از دروس تخصصی رشته تجربی می باشد که تاثیر بسزایی در موفقیت دانش آموزان این رشته برای شرکت در امتحانات نهایی و داوطلبان کنکور سراسری دارد.

تصور عموم بر آن است که زیست شناسی درسی کاملا حفظی می باشد اما موضوع به صورت مطلق برقرار نبوده و این درس از جمله دروس مفهومی به شمار می رود .

حتما شما هم این تجربه را داشته‌اید که بعد از خواندن یک قسمت یک متن یا تمام آن، چیز زیادی را از آنچه خوانده‌اید به یاد نیاورید. احساسی که بعد از این اتفاق به سراغ ما می‌آید یکی از بدترین حس‌هایی است که یم فرد می‌تواند در طول زندگی خود تجربه کند. می‌پرسید چرا؟

چون شما وقت و انرژی خود را صرف کاری کرده‌اید که هیچ سودی نداشته است.

یکشنبه 02 آبان 1400
در زمان «اکنون» زندگي کنيد!

اين روزها به خاطر ظرفيت بالاي پذيرش دانشگاه‌ها، تقريباً با هر رتبه­اي که در کنکور کسب مي‌کني، مي‌تواني وارد دانشگاه شوي و به عنوان «دانشجو» ملقب گردي؛ اما نکته اينجاست که عده­اي هدفشان فقط دانشجو شدن نيست، بلکه مي­خواهند در رشته يا دانشگاهي خاص پذيرفته شوند، و اينجاست که قبولي دشوار مي­شود و رتبه و تراز، حرف اول را مي­زند، و باز اينجاست که عده­اي از داوطلبان، به خاطر اينکه رتبه خوبي کسب نکرده يا رتبه­اي مناسب با رشته مورد علاقه­شان نياورده­اند، از ورود به دانشگاه باز مي­مانند. 

امروز و فردا و پس فردا چه کنيم؟

 اين روزها چه کنيم؟ چه بخوانيم؟ چه بخوريم؟ چطور با اضطرابمان مبارزه کنيم؟ اگر سر جلسة آزمون دچار اضطراب شديم چه کنيم؟ روز قبل از آزمون سراسري چه بايد کرد؟

ده‌ها سؤال از اين دست، در ذهن تک تک داوطلبان هست. حالا بعضي‌ها ذهنشان را دربست در اختيار اين دست از سؤال‌ها قرار داده‌اند و بعضي آرامش بيشتري دارند؛ اما اگر از ما بپرسيد، مي‌گوييم کار درست اين است که هيچ کار عجيب و غريبي انجام ندهيد و مثل هميشه عمل کنيد؛ مثل همة امتحان‌هاي ديگري که در طي تحصيلتان داده‌ و پشت سر گذاشته‌ايد؛ در واقع، هيچ قانون نوشته شده يا نا نوشته‌اي براي بهتر بودن در اين دوران وجود ندارد. بله امکان دارد که شما سر جلسة آزمون مضطرب شويد، امکان دارد که شب آخر خواب خوبي نداشته باشيد يا مشکل پيش‌بيني نشده‌اي براي شما اتفاق بيفتد، اما هيچ يک از اينها نمي‌تواند مانع از موفقيت شما باشد.
 

پنجشنبه 10 تیر 1400
در هفته‌هاي پاياني جمع‌بندي را فراموش نکنيد
احتمالاً تا به حال براي شما عزيزان هم اين موضوع پيش آمده است که کتاب يا مطلبي را خوانده و وقت زيادي را براي آن صرف کرده، اما کمي بعد احساس نموده‌ايد که همه يا بخشي از آن مطلب را فراموش کرده‌ايد يا به طور کامل به ياد نداريد.

مهم اين است که تصميم گرفته‌ايد قدم در راه بگذاريد
هر چه به زمان برگزاري آزمون سراسري نزديک‌تر مي‌شويم، احساسات گوناگوني در ميان داوطلبان کنکور بروز مي‌کند. برخي از داوطلبان عزيز در آمادگي کامل هستند و آرزو مي‌کنند که زودتر ايام باقي‌مانده تا زمان برگزاري اين آزمون، تمام شود تا بتوانند موفقيت خود را جشن بگيرند. برخي نيز با بيم و اميد، دچار دو دلي و نگراني هستند و با اينکه به  خوبي مطالعه کرده‌اند، اما گمان مي‌کنند که شايد آمادگي کافي حضور در اين آزمون را نداشته باشند، و گروهي نيز به دليل مطالعه نکردن کافي، نداشتن يک برنامه‌ريزي درست و اصولي و …، برايشان  فرقي نمي‌کند که کنکور چه زماني برگزار شود، سطح سؤالات چگونه باشد و مواردي از اين قبيل. امروز مي‌خواهيم درباره يک احساس مشترک با شما صحبت کنيم که براي تمام داوطلبان و حتي تمام انسان‌ها دل‌انگيز و زيباست.

پشت کنکوري‌ها بخوانند و به کار بندند!
اين روزها که دانش‌آموزان پايه دوازدهم مشغول امتحانات نهايي هستند، پشت کنکوري‌ها چه مي‌کنند؟!
آيا از وقت خود به خوبي بهره مي‌برند يا تصور مي‌کنند که چون قرار نيست در امتحانات تشريحي شرکت کنند، وقت لازم را براي مطالعه و تست‌زني دارند و ديگر نبايد نگران باشند؟
اين دسته از دوستان بايد توجه داشته باشند که اگر اين روزها را با بي‌نظمي بگذرانند و ساعت خواب و بيداري و مطالعه‌شان حساب و کتاب دقيقي نداشته باشد، نه تنها رتبۀ بهتري نسبت به سال يا سال‌هاي گذشته کسب  نمي‌کنند، بلکه وضعيت بدتري را هم در مقايسه با سال يا سال‌هاي پيشين، تجربه خواهند کرد؛ براي نمونه، مي‌توان به صدها و، بهتر بگوييم، هزاران داوطلبي اشاره کرد که پشت کنکور مي‌مانند و کم کم تبديل به سياهي لشکر آزمون سراسري مي‌شوند و در نهايت به پذيرش در رشته محلي رضايت مي‌دهند که همان سال اول هم در آن پذيرفته مي‌شدند؛ البته در اين ميان، هستند داوطلباني که در سال دومي که در کنکور شرکت مي‌کنند، رتبه‌اي بسيار بهتر کسب مي‌کنند و در رشته‌اي که آرزوي تحصيل در آن رشته يا دانشگاه را دارند، پذيرفته مي‌شوند.

درگيري‌هاي ذهني؛ آفتي براي يادگيري
شب زود بخوابيد و قطر تشک را تنظيم کنيد، مهماني نرويد، غذاي فلان بخوريد، قهوه بنوشيد، زمان را محاسبه کنيد،  اول سؤال فلان را پاسخ دهيد، گزينه صحيح را حدس بزنيد، «اشتب» نکنيد!، محاسبات را فراموش نکنيد، سؤالات را دسته بندي کنيد

تفکر منفي، ممنوع!

همه افراد در زمان‌هاي مختلف، دچار افکار منفي و نااميد کننده مي‌شوند که سبب مي‌شود تا افکار و توان آنها براي ايجاد تمرکز، يادگيري دروس و آمادگي براي آزمون‌هاي سراسري، به خوبي عمل نکند. 

چگونه تحليل آزمون کنيم؟

يشتر داوطلبان آزمون سراسري، قبل از کنکور، در آزمون‌هاي آزمايشي، که از سوي مؤسسات مختلف يا خود مدارس برگزار مي‌شود، شرکت مي‌کنند تا براي شرکت در آزمون سراسري آمادگي لازم را کسب کنند (هرچند به خاطر شرايط روز و خطر شيوع بيماري کرونا، از رونق اين آزمون‌ها کاسته شده است)؛ اما متاسفانه تعداد قابل توجهي از داوطلبان به تحليل آزمون بي‌توجه هستند و به همين دليل، بهرۀ چنداني از آزمون‌هاي متعددي که مي‌دهند، نمي‌برند.

سرسبزترين بهار تقديم تو باد

سلام ! سلامي چو بوي خوش آشنايي ! خوانندگان گرامي هفته‌نامه پيک‌سنجش !

سلام بر شما ! اينک در آخرين دوشنبه سال سپري شده و در آستانه استقبال از نوروزي نو و بهاري با طراوت و وارد شدن به آخرين سال قرن چهاردهم هجري شمسي، و از بالاي پنجاهمين پله (که همين پنجاهمين شمارة پيشِ روي شماست) بر پله‌هاي طي شده در سالي که گذشت، عمرمان را به نظاره مي‌نشينيم؛ پله‌هايي که هر يک به شوق خدمت به شما از آن بالا رفتيم و حالا بر بام آن رسيده‌ايم.

برای قبولی در کنکور و دانشگاه دولتی چطور درس بخوانیم؟
راهکار قبولی دانشگاه روزانه و موفقیت در کنکور

قبولی در کنکور دولتی دغدغه اصلی داوطلبان کنکور است. با توجه به آمارهای اعلام شده از سوی سازمان سنجش، تعداد داوطلبان در برخی از رشته ها کمتر از حد مجاز ورود به دانشگاه است.

خاطرات يک معلم در ايام کرونا
اگر مهر ماه به شما مي‌گفتيم که خيلي زود اين سال تحصيلي هم تمام مي‌شود، باور نمي‌کرديد، اما حالا به آخر سال ۹۹ رسيديم، و اگر قبول کنيد، خيلي زودتر از آنچه که فکر مي‌کرديد، امسال هم تمام شد و تا چشم به هم بزنيد، سال تحصيلي هم به پايان رسيده و زمان برگزاري آزمون سراسري از راه مي‌رسد؛ اما راستش را بخواهيد براي ما معلم‌ها امسال کمي سخت گذشت. مي‌دانم براي شما هم آسان نبود، اما تدريس در فضاي مجازي، براي معلمي که سال‌هاست تجربۀ کلاس درس را داشته، کار آساني نيست (هر چه باشد، سن و سال شما کمتر است و بايد بپذيريم که با فضاهاي مجازي هم آشناتر از ما هستيد).

وضعيت داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي در آزمون سراسري سال ۱۳۹۹
در سال ۱۳۹۹، ۵۰۶ هزار و ۷۲۹ داوطلب گروه آزمايشي علوم تجربي  در جلسه آزمون سراسري حضور داشتند و  به چهاردرس عمومي و پنج درس اختصاصي پاسخ دادند. در اين ميان، تعدادي از داوطلبان توانسته‌اند نمرات خام خوب و قابل قبولي کسب کنند و متاسفانه تعداد قابل توجهي از داوطلبان نيز، که بدون مطالعه دقيق و عميق درس­هايشان در اين جلسه حضور يافته‌اند، نمرات خوبي در بعضي از دروس کسب نکرده‌اند. در جدول زير، آمار پاسخگويي کل داوطلبان گروه آزمايشي علوم تجربي خدمتتان ارايه مي‌شود؛ البته قبل از آن، براي بهره‌برداري هرچه بيشتر شما از اين آمار، توجهتان را به نکاتي چند جلب مي‌کنيم:

براي تعطيلات نوروزي برنامه مطالعاتي داشته باشيد
برنامه، نقشه راه است و داشتن يک برنامه مناسب، مي‌تواند به شما در مسير دستيابي به اهدافتان کمک کند. يک برنامه ريزي اصولي، راه رفته يا مسير طي شده را نشان مي‌دهد و ما را براي ادامه مسير آماده مي‌کند.

وضعيت داوطلبان گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در آزمون سراسري ۱۳۹۹
در آزمون سراسري سال ۱۳۹۹،  ۱۳۵ هزار و ۳۶۳ داوطلب  گروه آزمايشي علوم رياضي و فني در جلسه آزمون حضور داشتند.
 
آمار نحوۀ پاسخگويي اين عزيزان در آزمون سراسري، مي‌تواند اطلاعات بسيار مفيدي در اختيار ما قرار دهد. در اينجا به نکاتي چند، که ما به ياري اين آمار مي‌توانيم به آن نکات دست پيدا کنيم، اشاره مي‌کنيم.
 

چگونه خود را از حلقۀ نگراني رها کنيم؟
کنکور چگونه خواهد بود؟ اگر سؤال‌ها سخت باشد چه کنم؟ نکند از مباحثي سؤال بيايد که من به آنها مسلّط نيستم؟ اگر تا زمان برگزاري کنکور نتوانم همۀ مباحث درسي را بخوانم چه؟ اگر نتوانم از پس سؤال‌ها بربيايم، چه رتبه‌اي مي‌آورم؟ آيا در رشته‌اي که دوست دارم، قبول خواهم شد؟ اگر سر جلسۀ آزمون حالم بد بشود چه؟ امتحانات نهايي را چطور خواهم داد؟
هيچ دقت کرده‌ايد که در طي روز، چند بار به اين سؤال‌ها و موارد مشابه آنها فکر مي‌کنيد؟

هنر در زمان «حال» زندگي کردن

ترم دوم تحصيلي آغاز شده و کمتر از پنج ماه تا آزمون سراسري باقي مانده است؛ چند ماه مهم و سرنوشت ساز که در اين مدت تعداد قابل توجهي از داوطلبان، علاوه بر آمادگي براي آزمون سراسري، بايد براي امتحانات نهايي نيز آماده شوند؛ اما متاسفانه در همين ماه‌هاي مهم، که بايد تلاش داوطلبان دو چندان گردد و با يک مديريت زمان دقيق، بهترين بهره را از زمان خود ببرند، عده‌اي به اين بهانه که زمان اصلي را از دست داده‌اند و فرصت زيادي براي درس خواندن نمانده و در اين مدت کوتاه نمي‌توان نتيجه‌اي گرفت، وقت خود را به بطالت مي‌گذرانند و به قول معروف «فرصت سوزي» مي‌کنند.

همراه با شما تا‌ آزمون‌ سراسري‌ (۳)
در ادامة نکاتي که رعايت آنها از سوي داوطلبان‌ آزمون‌ سراسري‌ سال ۱۴۰۰ لازم به نظر مي‌رسد، و از آنجا که مهلت ثبت‌نام اين آزمون تا پايان‌ روز دوشنبه ۲۰ بهمن ماه (امروز) تمديد شده است، در اين شماره نيز چند نکته ديگر را براي تاکيد بيشتر و به منظور راهنمايي داوطلبان‌ آزمون ياد شده، در سطور زير مي‌آوريم:

دانلود هفته نامه پیک سنجش 

شماره 897 تا شماره 906

دوشنبه 01 دی 1393

پیک سنجش 884

دانلود هفته نامه پیک سنجش

شماره : 884

یکشنبه 05 مرداد 1393
اردوی نوروزی کنکور 1400
رادیو | همشاگردی
همایشات و کارگاه های کشوری
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 231
    کل نظرات : 3
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 11
    تعداد اعضا : 125
  • کاربران آنلاین
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 1,513
    بازديد ديروز : 1,342
    بازديد کننده امروز : 270
    بازديد کننده ديروز : 261
    گوگل امروز : 2
    گوگل ديروز: 4
    بازديد هفته : 7,518
    بازديد ماه : 7,518
    بازديد سال : 132,663
    بازديد کلي : 435,531
  • اطلاعات شما
  • آي پي : 3.14.255.237
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :