گفتگو بارتبه دوگروه آزمایشی علوم ریاضی93

گفتگو بارتبه دوگروه آزمایشی علوم ریاضی93

گفتگو بارتبه دوگروه آزمایشی علوم ریاضی93
گفتگو بارتبه دوگروه آزمایشی علوم ریاضی93
جایگاه شما !

 

 

زمانی برترین‌های گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در آزمون سراسری در قبضه پسرها بود؛ اما چند سالی است که دختران در این گروه نیز همچون سایر گروه‌ها مطرح هستند. نگین یغمایی یکی از همین دختران است که با مطالعه‌ای دقیق و تلاشی پیگیر موفق شده است که بالاتر از سایر داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی آزمون سراسری 93 قرار بگیرد و رتبه 2 این آزمون را کسب کند. برنامه مطالعاتی او چگونه بوده است و هر یک از درس ها را به چه نحو مطالعه کرده تا توانسته است که به این جایگاه برسد؟ با این سؤال‌ها که بیش از هر سؤال دیگری برای هر داوطلب آزمون سراسری اهمیت دارد، به سراغ این جوان با پشتکار رفتیم. با تشکر از نگین یغمایی، نظر شما را به این گفت و گو جلب می‌کنیم:

برنامه مطالعاتی
نگین یغمایی: بعد از امتحانات نهایی، دو روز استراحت کردم و بعد از آن، درس خواندنم را شروع کردم. ما تابستان هم کلاس داشتیم؛ برای همین، روزهایی که مدرسه می‌رفتم، پنج ساعت و روزهایی که تعطیل بودم 12 الی 13 ساعت مطالعه می‌کردم. از مهر به بعد هم روزهایی که مدرسه بودم ساعت 3 به خانه می‌رسیدم و از ساعت 3 و 15 دقیقه شروع به مطالعه می‌کردم و روزی شش تا شش ساعت و نیم درس می‌خواندم و روزهای تعطیل هم 13 تا 14 ساعت مطالعه می‌کردم.
در کل خیلی کم استراحت می‌کردم؛ یعنی پیش می‌آمد که در یک روز تعطیل فقط یک ساعت استراحت داشته باشم؛ اما بعضی از روزها هم کلاً درس و مدرسه را تعطیل و با خانواده تفریح می‌کردم؛ ولی از فردا با روحیه‌ای بهتر و جدیت تمام دوباره درس خواندن را آغاز می‌کردم. می‌خواهم بگویم که یک برنامه منظم و منسجم نداشتم.  برنامه هفتگی من ساعت و روز نداشت و فقط مباحثی که باید در هر هفته مطالعه کنم، مشخص شده بود و مابقی دست خودم بود.
البته در برنامه هر روزه‌ام، روزی دو ساعت ریاضی بود. در روزهای تعطیل هم تقریباً سه تا سه ساعت و نیم روی ریاضی پایه و حسابان وقت می‌گذاشتم. ادبیات را هم هر روز وقت می‌گذاشتم. نحوه مطالعه‌ام نیز این طور بود که روزهای تعطیل صبح‌ها ریاضی و سایر دروس تفهیمی را می‌خواندم و شب‌ها برنامه‌های هر شبه مثل ادبیات را اجرا می‌کردم؛ چون حس می‌کردم که بازدهی‌ام با این روش، بهتر است.
ادبیات
نگین یغمایی: ادبیات را موضوعی می‌خواندم؛ البته ابتدا کتاب را یک ورق می‌زدم و توضیحات و «بیاموزیم‌«ها را می‌خواندم؛ ولی اصل مطالعه‌ام موضوعی بود. تاریخ ادبیات و لغت را از روی کتاب می‌خواندم و هرشب پنج تا تست قرابت معنایی می‌زدم و از یک مبحث زبان فارسی چهار یا پنج تا تست حل می‌کردم. لغات و تاریخ ادبیات را هم خیلی زیاد دوره می‌کردم و سعی می‌کردم که هر روز یا هر دو روز یک بار، بخشی را مرور کنم.
برای املا، لغات پرکاربرد املا را پیدا و بررسی می‌کردم. بقیه لغات را هم با تست و تمرین یاد می‌گرفتم و گروه لغات کتاب زبان فارسی را هم مرور می‌کردم.
در مبحث آرایه‌ها با تمرین بسیار مسلّط شدم؛ البته اول درسنامه را می‌خواندم و بعد از آن تمرین حل می‌کردم و در نهایت تست‌های کنکور را حل می‌کردم.
عربی
در درس عربی قوی بودم. بعد از امتحانات نهایی نیز سؤال‌های عربی همه کنکورهای سال‌های اخیر را حل کردم و هر روز یک کنکور عربی می‌دادم و یک درک مطلب کار می‌کردم. در طی سال هم با آزمون‌های آزمایشی که در آنها شرکت می‌کردم، جلو می‌رفتم.
معارف اسلامی
نگین یغمایی: معارف اسلامی را سعی می‌کردم که همیشه مرور کنم. آیه‌ها را می‌خواندم، پیام ها را بررسی می‌کردم و پیش خودم تحلیل می‌کردم که هر آیه با کدام قسمت‌های درس ارتباط معنایی دارد. بعد از عید نوروز نیز هر روز پنج درس معارف اسلامی، دو تا دوم، دو تا سوم و یک درس سال چهارم را دوره می‌کردم و امیدوار بودم که این درس را در کنکور 100 درصد بزنم؛ اما چون بیشتر حفظی خوانده بودم تا مفهومی، نتوانستم به منظورم برسم. امسال سؤال‌های معارف اسلامی متفاوت با سال‌های گذشته بود و بیشتر جنبه تفهیمی داشت.
زبان خارجی
نگین یغمایی: زبان انگلیسی‌ام خوب بود و مدرک زبانم را از مؤسسه‌های زبان، سال دوم دبیرستان گرفته بودم. در تعطیلات نوروز هم هرشب یک آزمون تالیفی زبان که دبیرمان طرح کرده بود، می‌زدم.
ریاضیات
نگین یغمایی: خوشبختانه دبیر حسابان سال سوم ما بسیار دبیر خوبی بود و حتی بخش‌هایی از دیفرانسیل را در مبحث حد در سال سوم به طور کامل تدریس کرده بودند. من برای مبحث حسابان جزوه دبیرم را می‌خواندم، تمرین‌هایش را حل می‌کردم و بعد تست می‌زدم. برای دیفرانسیل هم سعی کردم که خوب درس را یاد بگیرم و زیاد تست زدم. در کل دیفرانسیل خیلی تعریف دارد و لازم است که به این تعریف‌ها کاملاً مسلّط بود؛ در ضمن نباید کتاب درسی را کنار گذاشت و باید به آن متعهد بود؛ زیرا  در بعضی از مباحث مثل آهنگ تغییرات در حسابان، خیلی از اوقات تمرین‌های کتاب درسی تبدیل به تست می‌شوند؛ در ضمن باید پذیرفت که گاه بعضی از مباحث این درس نیاز به مطالعه و وقت گذاشتن بسیار دارد؛ برای مثال، من برای تسلّط بر مباحث کاربرد و مشتق، وقت زیادی گذاشتم و چند کتاب تست زدم تا مسلّط شدم.
برای هندسه پایه لازم است که سؤال‌هایی با تیپ های مختلف حل کرد تا بتوان در سر جلسه آزمون ایده حل مساله را تشخیص داد؛ چون اگر به این مساله مسلّط نباشی، سر جلسه آزمون حل یک تست خیلی وقت می‌گیرد. در هندسه هر سال چند سؤال تکراری می‌آید؛ یعنی اگر کنکورهای سال‌های قبل را ببینید، متوجه می‌شوید که هر سال از چند مبحث سؤال آمده است و لازم است که روی آنها بیشتر تاکید شود. برای هندسه تحلیلی لازم است که ابتدا مباحث مورد نظر را فهمید و سپس فرمول‌های پایه را حفظ کرد. بعضی از بچه‌ها از هندسه تحلیلی خوششان نمی‌آید؛ چون فرمول‌هایش زیاد است؛ اما اگر این فرمول‌ها زیاد مرور شود و خوب تمرین کنیم در خاطر می‌ماند؛ یعنی لازم است چند هفته که از یک مبحث هندسه تحلیلی گذشت، برگشت  و دوباره فرمول ها را مرور کرد تا در ذهن تثبیت شود.
برای پاسخگویی به سؤال‌های گسسته باید به مباحث درسی کاملاً مسلّط بود؛ این در حالی است که کتاب درسی خیلی عمیق به این مباحث نپرداخته است؛ برای همین لازم است که تست‌های مختلف حل کرد تا به ایده‌های متفاوت دسترسی داشته باشیم و به سؤال‌های مختلفی که از این مبحث مطرح می‌شود، مسلّط شویم. من برای کسب این مهارت در ابتدا تست‌های کنکور را زدم تا با نگاه طراحان سؤال آشنا شوم و بعد برای تسلّط بیشتر سراغ تست های تالیفی رفتم.
نکته مهم در سؤال‌های ریاضی این است که سر آزمون نباید انتظار داشته باشیم که پاسخ همه سؤال ها را بدانیم و بترتیب به همه جواب دهیم . باید با تمرین بسیار به این مهارت رسید که کدام سؤال وقت گیر است، کدام سؤال را می‌توان حل کرد و پاسخ کدام سؤال را نمی‌دانیم و در سر جلسه آزمون اول سراغ سؤال‌هایی که مسلّط هستیم برویم و بعد وقت‌گیرها و در نهایت آنهایی را که بلد نیستیم، کنار بگذاریم. برای خود من در یکی از آزمون‌های آزمایشی پیش آمد که پنج سؤال اول ریاضی را نتوانستم حل کنم؛ در ابتدا به هم ریختم، اما بعد تصمیم گرفتم که آن پنج تا را رها کنم و سراغ بقیه سؤال‌ها بروم و بعد اگر وقت کردم بار دیگر روی سؤال‌های مورد نظر فکر کنم. اتفاقاً در همان آزمون، ریاضی را 100 درصد زدم.
فیزیک
نگین یغمایی: به نظر من حداقل 30 سؤال فیزیک در آزمون سراسری تکراری است و پنج سؤال جدید هم در این میان پیدا می‌شود؛ برای همین اول باید به کتاب درسی کاملاً مسلّط بود و تمرین‌های هر درس را حل کرد و سپس سراغ تست رفت.
بعضی از مؤسسه‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی، در درس فیزیک، فرمول‌های عجیب و غریبی از خودشان در می‌آورند و در واقع برای هر سؤال یک فرمول ارایه می‌دهند؛ اما داوطلبان باید بدانند که سر آزمون، این همه فرمول در خاطرشان نخواهد ماند؛ برای همین باید فقط فرمول‌های کتاب را بلد بود و با روش‌های متداول سؤال‌ها را حل کرد.
شیمی
نگین یغمایی: کتاب درسی شیمی واقعاً مهم است و همه قسمت‌های کتاب اعم از نمودار، عکس، و مباحث را باید فراگرفت. مهارت حل مساله هم خیلی مهم است و باید توجه داشت که در مسایل شیمی، عددهایی که می‌دهند، خیلی «رُند» نیستند و کسی می‌تواند به جواب آخر برسد که سرعت محاسباتی‌اش بالا باشد. من در برنامه روزانه‌ام همیشه حل چند مساله شیمی بود تا با اعداد سر و کله بزنم و سرعت و مهارتم در این درس حفظ شود.
ماشین حساب
نگین یغمایی: از سال دوم، ماشین حساب را کنار گذاشتم و جز در درس آمار در بخش نمونه های تصادفی از ماشین حساب استفاده نکردم.
تعطیلات نوروز
نگین یغمایی: عید برای من سکوی پرتاب بود. دو روز اول را استراحت کردم و مابقی روزها را با یک برنامه حساب شده درس خواندم و همه درس‌های قبل از عید را به طور کامل مرور کردم و نتیجه این تلاش پیگیر را هم دیدم؛ در واقع تسلّطی که بعد از تعطیلات نوروز در دروس به دست آوردم، نتیجه تلاشم در ایام عید بود.
آزمون های تستی
نگین یغمایی: چه در خانه و چه در آزمون‌های آزمایشی، سؤال‌های تستی را با دقت تا انتها می‌خواندم و بعد پاسخ می‌دادم. در کل هم برنامه‌ام این بود که در آزمون‌های عمومی نیم ساعت و در اختصاصی یک ساعت وقت برای برگشت و بررسی سؤال‌های «نزده» بگذارم؛ البته من از ابتدا سرعتم بالا بود و هر درس را در کمتر از وقت استاندارد آن پاسخ می‌دادم و با تمرین زیاد‌، سرعتم بالاتر نیز رفت؛ یعنی در هر آزمونی که شرکت می‌کردم، حتی اگر وضعم خیلی بد بود، 20 دقیقه اضافه می‌آوردم و زمان موجود را صرف بررسی سؤال‌هایی که نزده بودم، می‌کردم. اگر هم آزمونی را بد می‌دادم، سعی می‌کردمکهنمره بدم را فراموش کنم و برای نتیجه بهتر دوباره شروع کنم تا در آزمون بعدی جبران کنم، و واقعاً هم جبران می‌کردم.
خانواده
نگین یغمایی: از سال سوم که درس خواندن جدی‌تر را آغاز کردم، والدینم خیلی مرا رعایت می‌کردند. رفت و آمدها محدودتر شد و فضای خانه ساکت و آرام بود. تابستان منتهی به سال چهارم و تعطیلات نوروز را هم مسافرت نرفتیم؛ در ضمن خانواده نسبت به نمره‌ها و درصدهایم نیز حساسیت نداشتند و حتی بعضی از اوقات می‌گفتند که خودت را خسته نکن و نگران نباش؛ چون تو تلاش خودت را کرده‌ای و حتماً موفق می‌شوی.
نیایش
نگین یغمایی: باور دارم که انسان باید تکیه گاه محکمی داشته باشد؛ دانستن اینکه کسی هست که تلاشت را می‌بیند و پاداشش را خواهد داد. من با این ذهنیت سر جلسه آزمون رفتم و معتقدم که پروردگار در جلسه آزمون یاورم بود؛ البته دعای مادرم نیز همیشه پشت سرم بود و در این زمینه مدیون او هستم.
تلفن همراه
نگین یغمایی: از سال سوم گوشی‌ام اکثر اوقات خاموش بود و سال چهارم آن را کلاً خاموش کرده بودم و فقط مواقعی که بیرون می‌رفتم و می‌خواستم به خانواده خبر دهم، گوشی‌ام را روشن می‌کردم. اگر هم دوستانم کار داشتند به تلفن منزل زنگ می‌زدند. از کامپیوتر هم فقط برای دیدن نتایج آزمون‌های آزمایشی استفاده می‌کردم.
روز قبل از کنکور
نگین یغمایی: روز قبل از کنکور تا 11 صبح درس خواندم و بعد در خانه استراحت کردم و سعی کردم که افکار منفی را از خودم دور کنم. بیشتر خوشحال بودم که می خواهم کنکور بدهم و به برنامه های بعد از کنکور فکر می‌کردم و اینکه تابستان خوبی خواهم داشت. سرجلسه آزمون هم خیلی آرام بودم؛ تا جایی که می‌توانم بگویم که هیچ آزمونی را با این آرامش نداده بودم. شاید چون می‌دانستم که هر کاری که در توانم بود انجام داده‌ام.
فضای مدرسه
نگین یغمایی: باور نمی‌کردم که همکلاسی‌هایم آن قدر رفتار خوبی با من داشته باشند. من نه تنها از طرف همکلاسی‌هایم بلکه از طرف کل بچه‌های مدرسه حمایت می‌شدم. اگر در آزمون‌های آزمایشی رتبه خوبی می‌آوردم، همه تبریک می‌گفتند و این حمایت در موفقیت من خیلی نقش داشت. این حمایت جنبه علمی هم داشت؛ برای مثال، من در گسسته کمی مشکل داشتم و به کمک دوستانم این مشکل رفع شد. خود من هم اگر در درسی مسلّط‌تر بودم به همکلاسی‌هایم کمک می‌کردم؛ حتی گاه بچه‌های تجربی سراغم می‌آمدند و سعی می‌کردم که در حد توانم کمکشان کنم. این کمک‌ها حس خوبی به آدم می‌دهد. هیچ کدام از ما فکر نمی‌کردیم که رقبایمان قوی‌تر می‌شوند یا وقتمان گرفته می‌شود؛ حتی با انجام این کار، مطلب در ذهن خودت هم بهتر جا می‌افتد.  
ورزش
نگین یغمایی: قبل از سال چهارم والیبال بازی می‌کردم. سال چهارم هم هر وقت خسته می‌شدم، پیاده‌روی می‌کردم.  
رشته دانشگاهی
نگین یغمایی: مهندسی برق شریف؛ البته رشته مکانیک را هم دوست داشتم؛ ولی در نهایت تصمیم گرفتم که در این رشته ادامه تحصیل دهم.
معدل کتبی نهایی سال سوم  
نگین یغمایی :20
درصدهای آزمون سراسری
نگین یغمایی: ادبیات فارسی4/85 درصد، عربی4/85درصد،معارف اسلامی 68 درصد، زبان خارجی 100 درصد، ریاضیات 5/88 درصد، فیزیک4/93 درصد و شیمی 3/74 درصد. 
 
 
بعضی از مؤسسه‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی، در درس فیزیک‌، فرمول‌های عجیب و غریبی از خودشان در می‌آورند و در واقع برای هر سؤال یک فرمول ارایه می‌دهند؛ اما داوطلبان باید بدانند که سر آزمون، این همه فرمول در خاطرشان نخواهد ماند
 
 

از سال سوم گوشی‌ام اکثر اوقات خاموش بود و سال چهارم آن را کلاً خاموش کرده بودم و فقط مواقعی که بیرون می‌رفتم و می‌خواستم به خانواده خبر دهم، گوشی‌ام را روشن می‌کردم

 


دوشنبه 19 آبان 1393

نظرات کاربران

کد امنیتی رفرش
اردوی نوروزی کنکور 1400
رادیو | همشاگردی
همایشات و کارگاه های کشوری
ورود به سایت
عضویت سریع
    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد
آمار سایت
  • آمار مطالب
  • کل مطالب : 231
    کل نظرات : 3
  • آمار کاربران
  • افراد آنلاين : 30
    تعداد اعضا : 125
  • کاربران آنلاین
  • آمار بازدید
  • بازديد امروز : 851
    بازديد ديروز : 514
    بازديد کننده امروز : 315
    بازديد کننده ديروز : 210
    گوگل امروز : 0
    گوگل ديروز: 7
    بازديد هفته : 11,868
    بازديد ماه : 11,868
    بازديد سال : 137,013
    بازديد کلي : 439,881
  • اطلاعات شما
  • آي پي : 3.16.207.3
    مرورگر : Safari 5.1
    سيستم عامل :